(0)

13. szakasz Szuhafő

Települések

A kilátótól egy közepesen meredek dombon ereszkedünk le a Korlát-patak völgyébe. Az égerfák által kísért patak mocsárrétjein csodálatos látvány tárul elénk a réti füzény virágzásakor, júniustól szeptemberig.
A Korlát-patak a Zádorfalváról Szuhafőre vezető utat keresztezi. Áthaladunk a hídon Szuhafő irányába, és hamarosan megérkezünk Szuhafőre.
Ha ma bejárjuk a települést nem sok jelét találjuk az egykori társadalmi elkülönülésnek. Az eredeti településszerkezetet számos új építésű, elsősorban turisztikai célra tervezett épület színezi. A falu főutcáján haladva az önkormányzat épülete után kettéágazik az út, és körbeöleli a domboldalra települt lakóházakat. Itt a fő utca jobbra kanyarodik. Bal kézre a Trófeás vendégház épületegyüttese, jobb kézre a patak partján lévő konyhakerti kultúrák mellett haladunk el, majd átmegyünk a Szuha patak hídján. Itt a patak egy szűk betonmederben szorítva csordogál a száraz időszakokban. Innen, az út két oldalán több hagyományos lakóház található, majd jobb kézre szemünkbe ötlik a Kocsis vendégház. Rögtön ezt követi a sajtüzem, és velük szemben pedig a falu tájháza. A sajtüzem udvarán a rekreációs park kínál kikapcsolódási lehetőséget a Kézműves Házban pedig a helyi termékek kóstolására van lehetőségünk.

A főutcán tovább haladva egy tornácos házzal találjuk magunkat szemben, és ha jobbra folytatjuk az utunkat, hamarosan nekikanyarodhatunk egy meredek dombnak, amelyen a település temploma, és temetője található.
Szuhafőt a Rákóczi Ferenc utcán át hagyjuk el. Az utca végén, legeltetési időszakban, egy leakasztható villanypásztor kapu állja utunkat. A műanyag fogantyút megfogva nyugodtan kiakaszthatjuk, majd a bejáraton áthaladva akasszuk vissza a huzalt. Vigyázzunk, nehogy megrázzon! Az ütése kellemetlen, de tartós következményekkel nem jár. Különösen nedves időben legyünk óvatosak!
A területen legelő marhák nagy területen mozognak, ritkán találkozhatunk velük. Ám jó tudni, hogyan kell viselkednünk, ha a közelünkben tartózkodnak.

Amennyiben félünk a marhák jelenlététől, akkor kerüljük el ezt a szakaszt. Erre lehetőségünk van, ha Szuhafőről egyenesen a Centura kapaszkodunk fel, majd onnan ereszkedünk le a Latrány-völgybe.
Ha megszereztük a marhákkal kapcsolatos információt, induljunk el a Szuha-patak völgyében, a forrásvidék felé. Balról hamarosan egy karám kerítése kíséri az utunkat, jobbra pedig a patakot szegélyező égeres. A kettő egy rétet zár közre, azon halad át a földút, de ne ezen haladjunk, hanem húzódjunk közel a patak partjához, és használjuk az ott kitaposott ösvényt. Érdemes benézni a sűrűbe, megcsodálni a kanyargó (meanderező) medret, a rajta átdőlt idős fákat. Jó 15-20 perc séta után beérkezünk egy zárt erdőbe, és a patak partján kiteljesedik előttünk az égerliget. A meanderek még szebbek, még jobban átláthatók. A fák lombjai kellemes hűst adnak még a nagyon meleg nyári napokon is, a nedves környezet üde zöld a moháktól, páfrányoktól.